Zkáza lodi MV Rena

(NOVÝ ZÉLAND) Jedna z největších ekologických katastrof, způsobených v posledních letech ztroskotáním lodi, se odehrála na podzim 2011 v jižním Tichomoří. Na vině byla velká kontejnerová loď MV Rena řeckého rejdařství Costamare Inc., převážející 1368 kontejnerů, z nichž mnohé byly podle všeho naplněny nebezpečným nákladem, a dále 1700 tun těžkého topného oleje a 200 tun motorové nafty. Důvody pohromy byly přitom prakticky stejné jako v řadě podobných případů v minulosti – selhání posádky a velitele lodi.

Loď Rena byla založena v roce 1989 v kielských loděnicích Howaldtswerke Deutsche Werft AG na základě objednávky izraelské přepravní společnosti ZIM Israel Corporation. Ambiciózní obchodní expanze ji koncem 80. let přiměla k rozsáhlé modernizaci stávající flotily, která zahrnovala objednávku celkem 15 nových plavidel. Mezi nimi i lodi ZIM America, dokončené na jaře 1990 a zaregistrované v přístavu Haifa.

Loď ZIM America představovala 236 m dlouhé plavidlo kategorie Panamax pro 3351 dvacetistopých kontejnerů o hrubé prostornosti 38 788 BRT. Pohon obstarával dvoutaktní osmiválcový motor Cegielski-Sulzer 8RTA76 o výkonu 21 996 kW, který se při 98 otáčkách a denní spotřebě 90 tun paliva plavil rychlostí 21 uzlů za hodinu. Plně naložená loď měla ponor 12 m, posádku tvořilo 20 mužů.

V roce 2004 došlo k privatizaci rejdařství ZIM, když skupina Ofer Brother odkoupila za 500 miliónů nových izraelských šekelů 49 procent státního podílu. Byl z toho tehdy menší poprask, když kontrolní orgány a izraelská média zjistili, že cena byla silně podhodnocená. To je však jiná historie. Nový majitel každopádně zahájil odprodej části majetku  včetně lodi ZIM America. Ta byla přeregistrována do Vallety na ostrově Malta a v roce 2007 přejmenována na Andaman Sea.

V roce 2010 získalo loď již zmíněné rejdařství Costamare a dalo jí název Rena. Byla zeragistrována v liberijské Monrovii a jejím provozovatelem se stala společnost Daina Shipping Co., dceřiná divize rejdařství Costamare. O rok později pak byl pro Renu podepsán  pětiletý charterový kontrakt se středomořskou společností MSC (Mediterranean Shipping Co.).

Ve středu 5. října 2011 se Rena plavila v jihopacifických vodách a měla namířeno kolem Nového Zélandu z Napieru do Taurangy v zálivu Hojnosti (Bay of Plenty). Filipínský kapitán si zjevně snažil zkrátit cestu a přitom nad ránem v 02:20 narazil ve vzdálenosti asi 14 námořních mil Taurangy na podmořský útes Astrolabe.

Následky byly fatální. Do neděle 9. října unikla z lodi do moře asi 5 km dlouhá olejová skvrna, která se blížila k pobřeží s vyhlášenými plážemi a letovisky a kontaminovala vody bohaté na nejrůznější mořskou faunu a flóru včetně velryb, delfínů, lachtanů, ryb a vzácného ptactva.

Na pobřeží se brzy objevilo na tisíce uhynulých ptáků a na tři tisíce dobrovolníků zachraňovaly ty přeživší a staraly se o úklid pláží. Většinu práce přitom bylo nutné zvládnout ručně. K lodi mezitím zamířili záchranáři a pontonové jeřáby, aby z nebezpečně se naklánějící lodi dostali kontejnery.

Po víkendu se navíc začalo kazit počasí a silný vítr zvedal vlny až do výše třinácti metrů. Posádka byla z Reny evakuovaná a náklon lodi dosáhl 13. října 200, přičemž 88 kontejnerů spadlo do moře. Navíc začalo hrozit roztržení lodi, která na útesu vězela přídí, zatímco pod zádí dno klesalo do hloubky více než 50 m. Trup začal praskat a 14. října už držel pohromadě jen díky vnitřní struktuře.

V lednu 2012 se loď začala trhat a zatímco příď zůstávala vězet na útesu, záď se pomalu nořila do vln. Do moře tak uniklo další množství oleje. Po dvou dnech se záď definitivně utrhla a v dubnu zmizel z útesu i zbytek vraku. Kapitán a jeho druhý důstojník byli zadrženi a obviněni ze zanedbání svých povinností.

Komentáře nejsou povoleny.