Za vůní dálek a vzácného koření

Za vůní dálek a vzácného koření

(ŠVÉDSKO) Nejen legendární pirátské filmy jako Tygr sedmi moří nebo Ostrov hrdlořezů, ale také obnovená touha vyzdvihnout dávné námořní tradice přímořských států daly během posledního půlstoletí vzniknout množství replik historických plachetnic. Z některých se staly stacionární expozice při námořních muzeích, ale mnohé byly od počátku koncipovány tak, aby se mohly plavit po vzoru svých předchůdkyň po vlnách moří a oceánů.

Ke skutečným skvostům se v tomto ohledu řadí kopie někdejšího švédského eastindiamanu, nesoucího jméno města Göteborg. Tenhle přístav měl v 18. století významný podíl na obchodu mezi Evropou a Orientem a loď Götheborg byla postavena speciálně za účelem obchodu s Čínou ve službách švédské Východoindické společnosti. Ta byla založena v červnu 1731 s monopolem na export švédského dřeva, železa, mědi a dehtu a import čínského čaje, porcelánu a hedvábí. Mimo to se z Dálného východu dováželo i vzácné koření.

Společnost fungovala 82 let a jejích osmatřicet lodí podniklo celkem 132 plaveb. Kariéra trojstěžníku Götheborg se však naplnila  už v září 1745, kdy se při návratu z Asie pouhou míli před domovským přístavem potopil. Posádka se sice zachránila, drahocenný náklad však klesl ke dnu.

Po dalších 240 let ležela loď na dně, zapomenutá a považovaná za nenávratně ztracenou. V roce 1984 se však její vrak podařilo nenadále objevit a s ním oživit i myšlenku na vzkříšení vzpomínek na někdejší slávu švédského zámořského obchodu. Námořní nadšenci sdružení pod hlavičkou nadace East Indiaman „Götheborg“ Foundation začali okamžitě shánět staré plány, zkoumat a proměřovat vrak a v neposlední řadě shánět prostředky na stavbu dokonalé repliky.

Už na první pohled přitom nejde o žádnou „kocábku“ ale skutečný eastindiaman o délce 58,5 m (včetně čelenu) a výtlaku 1150 tun. Loď je samozřejmě podle dnešních standardů vybavena nejmodernější satelitovou navigační a komunikační technikou (GPS, radar a Satcom B), jako pomocný pohon a pro snazší manévrování v přístavech slouží dva motory Volvo Penta po 405 kW a jeho posádku může tvořit až 80 osob, z toho 50 plavčíků a kadetů. Nicméně stálá posádka pod velením kapitána Gunnara Silverberg-Utgaarda se skládá ze sedmadvaceti osob, mezi nimiž nechybí ani čtyři ženy (jedna mladší důstojnice, dvě stevardky a jedna strojnice). Zásoby potravin postačují na 60 dní, ale v případě úsporného stravovacího režimu lze vydržet bez jejich doplnění ještě o měsíc déle. Na lodi nechybí ani 14 kanónů, které slouží k čestným salvám (původní eastindiaman jich na obranu proti pirátům nesl celkem 30).

Stavba Götheborgu byla dokončena v roce 2003 a v den švédského státního svátku 6. června loď slavnostně pokřtila sama švédská královna Silvia.

Největší chvíle posádky nové švédské pýchy přišly na přelomu let 2005-2007, kdy se plachetnice vypravila na osmnáctiměsíční plavbu do Číny. Návštěvu lodi si tehdy nenechali ujít nejvyšší čínští představitelé včetně prezidenta Chu Ťin-tchao (Hu Jintao).

Po návratu do Evropy podnikla loď řadu dalších plaveb jako Baltic Sea tours (2008), Scandinavian Tour (2009) nebo Summer Tour 2010 a letos si dopřála cestu do francouzského Brestu.

Komentáře nejsou povoleny.