Montecristo v zajetí pirátů

(INDICKÝ OCEÁN) Když se vysloví jméno Monte Cristo, snad každý milovník dobrodružného čtiva si okamžitě vybaví proslulého literárního hrdinu od autora Tří Mušketýrů a jiných populárních románů Alexandra Dumase staršího. Postava někdejšího kapitána Edmonda Dantese a posléze tajuplného hraběte Monte Cristo inspirovala časem celou řadu romanticky založených majitelů větších či menších lodí, pokřtít je právě tímto jménem. A to by bylo, aby alespoň některá z nich neprožila dobrodružství podobné osudům slavné literární předlohy.

Ústřední aktérkou takových dramatických okamžiků se stala na podzim 2011 nová nákladní loď MV Montecristo, registrovaná pod hlavičkou rejdařství Dalmare S. p. A. v italském Livornu a provozovaná společností D’Alesio, která směřovala s nákladem železného šrotu do Vietnamu.

Loď MV Montecristo byla dokončena v červnu 2011 v jihokorejských loděnicích Hyundai Mipo Dockyard v Ulsanu a představuje klasický bulk carrier. Při délce 188 m a šířce 32 m činí její hrubá prostornost 31 763 BRT a nosnost 55 675 DWT. Ponor lodi je 11,9 m a cestovní rychlost 13,3 uzlu.

Montecristo opustil Liverpool 20. září 2011 a začátkem října už byl nějakých 620 mil od somálského pobřeží. Než však loď stihla proplout nebezpečnými vodami, přiblížily se k ní dva čluny, osazené jedenácti piráty, kteří se vyšplhali na palubu. Třiadvacetičlenná posádka, složená ze sedmi Italů (čtyři z nich měli být členy bezpečnost služby, ale vzhledem k předpisům o námořní plavbě nesměli být ozbrojeni), šesti Ukrajinců a deseti Indů se však stihla uzamknout v citadele (místo poblíž strojovny v hlavní nástavbě s řídícím stanovištěm). Piráti mezitím zničili komunikační vybavení, ale posádce se podařilo po vzoru starých mořeplavců vyhodit oknem do moře láhev se zprávou, co se stalo. Díky tomu se posádky lodí v oblasti poměrně záhy dozvěděly o přepadu a protipirátské síly mohly přikročit k vysvobozovací operaci.

Nejblíže lodi se v kritickou dobu nacházela americká fregata USS De Wert a velká plovoucí základna a zásobovací loď britského válečného námořnictva RFA Fort Victoria z operačního svazku NATO, působícího v Indickém oceánu právě za účelem potírání námořního pirátství.

Loď Fort Victoria o délce 204 m a výtlaku 31 565 t byla postavena v letech 1988-1990 v loděnicích Harland and Wolf a v roce 1944 vstoupila do služby pod kódovým označením A387. Její pohon obstarávají dvě dieselové jednotky Crossley-Pielstick o výkonu 18 704 kW a loď s nimi dosahuje rychlosti 20 uzlů. Hlavním poslání lodi je podpůrná činnost bojových plavidel Royal Navy a za tím účelem může naložit pevný náklad o objemu 6250 m3 a palivo o objemu 12 500 m3. Pro vlastí obranu nese dvojici kanónů Oerlikon GAM-BO1 ráže 20 mm a 2 rotační kanónové systémy Phalanx CIWS, rovněž ráže 20 mm. Kromě toho má na palubě dvě vzletové a přistávací plošiny pro trojici palubních vrtulníků Agusta-Westland AW101 Merlin.

Loď se během své bezmála dvacetileté kariéry zúčastnila celé řady akcí včetně operace Telic 2003, operace Iraqi Freedom o rok později a v roce 2006 asistovala při evakuaci civilistů z Libanonu během izraelsko-libanonského konfliktu. V září 2010 zamířila pod velením kapitána Shauna Jonese v rámci operace Ocean Shield do západoindických vod, aby se podílela na eliminaci aktivit somálských pirátů.

Obě válečná plavidla se 11. října přiblížila k nákladní lodi Montecristo a velitel jednotky námořní pěchoty na palubě Fort Victoria – jednatřicetiletý kapitán Robert William Yapp – obdržel rozkaz obsadit italskou loď, zadržet piráty a zajistit volnost a bezpečnost posádky. Mezitím na místo dorazila i britská fregata HMS Somerset pod velením kapitána Paula Bristowa.

Fregata HMS Somerset náleží k typu 23 a vznikla v letech 1992-1994 v loděnicích Yarrow a do služby byla zařazena v roce 1996. Při délce 133 m má výtlak 4900 m a její posádku tvoří 185 mužů. Dosahuje rychlosti 28 uzlů, její dosah činí 7800 mil a výzbroj tvoří 1 čtyř a půlpalcový kanón MK8, dále 32 řízených protileteckých střel Sea Wolf, 2 čtyřhlavňové systémy protilodních řízených střel Harpoon, 2 kanóny ráže 30 mm a protiponorková torpéda Stingray.

Yapp rozdělil svou sedmadvacetičlennou jednotku včetně signalisty a doktora do čtyř oddílů, které měl ze vzduchu krýt vrtulník Merlin se dvěma ostřelovači, startující z paluby Somersetu. Čluny s komandem nejprve obezřetně obkroužili Montecristo, aby zjistili množství a palebnou sílu pirátů. Ti však nicméně brzy pochopili, která bije a rozhodli se hodit ručník do ringu. Obsazení nákladní lodi tak proběhlo naprosto hladce a bez jakéhokoliv krveprolití. Komando na palubě dokonce našlo jen minimum zbraní – jednu prázdnou pancéřovku RPG ruského původu a dále dva zásahy po výstřelech z této zbraně na palubě. Teprve později se ukázalo, že piráti zbraně a další výstroj včetně provazových žebříků s háky ještě před akcí britského komanda naházeli do moře. Nicméně Yapp ani nikdo z jeho mužů nebyli touto naivní vějičkou pirátů nijak překvapeni, protože ji měli možnost poznat už při předešlých misích.

Zajatí piráti poté zůstali na palubě Montecrista pod dozorem příslušníků námořní pěchoty až do příjezdu italské válečné lodi Andrea Doria, které je od Britů převzala o dva dny později a dopravila do Říma, kde v červenci 2012 stanuli před soudním tribunálem.

Osvobozením lodi Montecristo však akce ještě zdaleka neskončila. O několik dní později se podařilo lodím Somerset a Fort Victoria lokalizovat arabské plavidlo typu dhow, sloužící somálským pirátům jako mateřská loď pro jejich motorové čluny. Nad ránem 14. října 2011 se vrtulník Merlin ze Somersetu pokusil přimět posádku dhow k zastavení a když nereagovala, zahájil výstražnou palbu. Piráti se mezitím snažili opět zbavit všech kompromitujících předmětů a zbraní, nicméně když se lodi zmocnili Yappovi muži, stačili objevit v tajných skrýších ještě množství „kalašnikovů“ AK47, pancéřovek RPG, munice a hákovacích žebříků.

Jak později před římským soudem vypověděl kapitán Yapp, zbraně byly velmi dobře udržované, jedna z pancéřovek nesla stopy nedávného použití a posádka se podle všeho chystala k útoku na další lodi. Kromě toho byly na palubě pirátského plavidla nalezeny záchranné vesty z lodi Asphalt Venture, unesené piráty už dříve a posléze propuštěné po zaplacení tučného výkupného.

Nejpikantnější na celé kauze bylo, že dhow ovládala pouze čtveřice pirátů, kteří se zbraněmi v rukou drželi v šachu dvacetičlennou posádku. Britové se nakonec spokojili se zajetím pirátů a loď s posádkou propustili.

P.S.

Po vysvobození Montecrista pokračovala loď RFA Fort Victoria ve své zásobovací a strážní misi a 12.  ledna 2012 zmařila pokus somálských pirátů zmocnit se několika nákladních lodí. O den později pak třináct z nich chytla poté, co se odmítli vzdát, když se je snažila výstražnými výstřely zastavit posádka vrtulníku.

P.P.S.

Fregata HMS Somerset si v poslední době získává publicitu nejen svými odvážnými zákroky proti somálským pirátům, ale také prostřednictvím „něžného pohlaví“. Ve skutečnosti však nejde ani tak o popularitu, jako o nezbytnou součást tvrdého výcviku a přípravy na „horkou“ službu v „horkých“ vodách Středního východu. O fyzickou zdatnost posádky fregaty se totiž starají mladá a půvabná vedoucí fyzické přípravy (Leading Physical Trainer – LPT) Vicky Jarvisová a vedoucí zdravotní přípravy (Leading Medical Assistant – LMA) Donna Galeová.

Poté, co fregata opustila základnu Davenport, měla Vicky na úkol udržet posádku v náležité kondici, nezbytné pro nejrůznější bojové situace – ať už se jedná o slaňování z palubního vrtulníku Merlin a nebo šplhání po houpajících se provazových žebřících na paluby lodí, obsazených piráty.

Muži na palubě jsou rozděleni do tvou týmů – modří jsou členové posádky, zelení členové zabezpečovacích složek námořnictva – a Vicky s nimi trénuje čtyřikrát denně (!) v hangáru (ten slouží například k nácviku slaňování) nebo na vzletové a přistávací plošině. Trénink bývá proložen odlehčenými prvky, kdy není nouze o nějaké ty vtípky, nicméně všichni si velmi dobře uvědomují, že před nimi stojí nanejvýš vážné poslání, kde se i sebemenší selhání může krutě vymstít.

© CESKYKORZAR

Komentáře nejsou povoleny.