„Korzárská“ pomoc

(INDICKÝ OCEÁN 2012) Se jmény korzárů si zpravidla spojujeme přepadávání nepřátelských lodí a námořních základen, méně pak už pomoc v nouzi. Zatímco však éra korzárských plachetnic nebo ponorek je skutečně minulostí, jména jejich slavných kapitánů dodnes zdobí nejednu válečnou loď, které mají v některých zeměpisných šířkách „záchranářskou činnost“ dokonce v popisu práce. A tak si například letos na jaře jeden takový novodobý „korzár“ připsal „záchranářský zářez“ během pomoci chemickému tankeru Stolt Valor.

Letošní sezóna rozhodně není na dramatické situace na mořích chudá a mnoho lidí má určitě ještě před očima obrázky ztroskotání luxusní výletní lodi Costa Concordia, k němuž došlo letos v lednu. O dva měsíce později se pak další nehoda odehrála asi 45 mil od katarského pobřeží. Na zmíněné lodi Stolt Valor došlo 15. března 2012 k explozi a v Perském zálivu okamžitě vypukl poprask, nakolik se nehoda podepíše na zdejším životním prostředí.

Z pohledu suchozemce má přitom celá záležitost několik pikantních konotací. Loď Stolt Valor se totiž plavila s filipínskou posádkou pod liberijskou vlajkou ve službách saúdskoarabského operátora Arab Shipbuilding and Repair Yard Co., přičemž jeho skutečným vlastníkem je však norský koncern Stolt Nielsen! Ten vznikl v roce 1959 a jeho divize Stolt Tankers s flotilou zhruba sto padesáti tankerů patří k největším na světě. Tanker Stolt Valor o délce 150 m a hrubé prostornosti 15 732 BRT si nechala postavit v roce 2004 v japonských loděnicích Sukmanami Shipyard Imabari a v době nehody měl převážet 13 tisíc kubíků prchavého a hořlavého „sajrajtu“ MTBE (methyl-terc-butylether). Krom toho bylo v zásobních 434 t nafty a 18 t mazadel pro pohonné soustrojí lodi.

Jako první přispěchali tankeru na pomoc americký torpédoborec USS John Paul Jones, nesoucí jméno nejslavnějšího amerického korzára z časů amerických válek za nezávislost, a kutr americké pobřežní stráže Baranoff, kterým se podařilo zachránit 24 mužů posádky z planoucí lodi. Pouze jeden námořník zůstal pohřešován.

USS John Paul Jones (DDG 53) vznikl jako třetí jednotka raketových torpédoborců třídy Arleigh Burke v loděnicích Bath Iron Works ve státě Maine. Do služby byl zařazen v roce 1993 a představuje moderní válečnou loď, určenou k protivzdušné a protiponorkové bojové činnosti, úderům proti hladinovým cílům a podpoře úderných operací, která je schopna operovat samostatně i jako součást taktických operačních svazků. Je dlouhá 154 m a má výtlak 9000 t. Dosahuje maximální rychlosti 30 uzlů a při rychlosti 20 uzlů činí její akční rádius 4400 námořních mil. Výzbroj tvoří mimo jiné řízené střely RIM-156, BGM-109 Tomahawk, kanón ráže 127 mm, protiletadlový systém Phalanx CIWS a také palubní vrtulník Sea Hawk.

Zuřící požár se nakonec podařilo po čtyřech dnech uhasit, aniž by došlo k závažnějšímu úniku chemických látek do moře. Loď byla poté vzata do vleku a přemístěna do přístavu Asry. Zde byla podrobena zevrubné prohlídce, která lodi vystavila jednoznačné „parte“: její poškození přepravních nádrží, trupu a strojního zařízení byla takového rozsahu, že oprava by vyšla dráž, než cena nové lodi. Proto bylo rozhodnuto dát loď do šrotu a nechat si raději vyplatit pojistku.

Komentáře nejsou povoleny.