Korzáři z La Grace se nevzdávají!

(STŘEDOMOŘÍ 2012) Práce na záchraně brigy La Grace, která 26. října 2012 najela na mělčinu u andaluského letoviska Marbella, usilovně pokračují a zatím vše nasvědčuje, že se nejen posádka v čele s kapitánem Josefem Dvorským, ale všichni její obdivovatelé dočkají šťastného rozuzlení.

*

Přístav Soto Grande z ptačí perspektivy s Gibraltarem na obzoru (vlevo) a oblast jihovýchodní Andalusie, kde se na podzim 2012 odehrálo drama brigy La Grace (vpravo)

Z e-mailové korespondence ze Španělska vyplynulo, že 11. listopadu se podařilo La Grace vyprostit z mělčiny za asistence pomocné lodi Elmar Dos, napřímit ji a připoutat k pracovnímu plavidlu.

Rychlostí dvou uzlů se následně podařilo během dvou dnů dovléct plachetnici do přístavu Estepona. Zde se měli na loď dostavit zástupci námořní inspekce, nicméně, aby to nebylo tak jednoduché, jeřáb, který měl La Grace vyzdvihnout z hladiny, se porouchal a náhradní neměl potřebnou nosnost. Proto se loď přemístila ještě dál na jih do přístavu Soto Grande, na dohled Gibraltaru.

*

Jak uvedl ve své zprávě kapitán La Grace, nejprve proběhlo zavěšení lodi na jeřáb a po jejím vyzdvižení z mořské hladiny následovalo její mytí. Odpoledne 14. listopadu pak proběhlo konečné vyzdvižení z vody a zahájený stavby složité konstrukce pro ukotvení lodi na souši.

*

Mapka přesunu lodi La Grace z místa ztroskotání za opravou v Soto Grande

A co čeká brigu dál? Určitě nic jednoduchého.

Zde jsou ostatně slova jejího velitele:

Bouře poničila loď nejen uvnitř, ale tlak vody zničil i nějakých 4-6m2 obšívky a možná povolilo i pár žeber na levoboku ve střední části lodi. Způsobeno to bylo tím, jak se neustále kývala přes písečnou dunu ve velkých vlnách. Víc budu vědět, až to otevřem. Kýl je z 90% odlomený a bude se dělat nový, ale to se vědělo. Naštěstí je trup dřevěné lodi jako ohromná skládačka u které jdou všechny díly vyměňovat.

Můj verdikt: Loď bude určitě žít dál, ale čeká nás hromada práce!

1. Co teď opravdu hoří je vyndání motoru a generátorů, aby se do něho pustili místní technici, dokud je slaná voda nesežere úplně.

2. Jakmile uklidíme, pustíme se do takeláže. V tom zatím vidím největší potenciál vyniknout bocmanům a kadetům, které zajímá práce s lany.

3. Budu potřebovat strojaře, techniky a elektrikáře plány a pro konzultace a později možná i pro dozor na místě.

4. Časem bude třeba dělat i interiéry a samozřejmě nátěry.

Jakmile zajistíme nějaké zázemí a rozumné podmínky, začneme organizovat cesty dobrovolníkům, kteří budou chtít pomoci na místě.

Přestože z časových a finančních možnosti hodlám maximum práce přenést na místní dělníky a nechat platit pojišťovnu, nemám strach, že se nebude hodit kdokoliv a cokoliv co lodi nabídnete! Mám představu o cca 9-12 členných partách střídajících se v pravidelných intervalech.

6. Dále prosím o zjištění zajímavé dopravy do Soto Grande, lépe řečeno okolí.

Možná zase přesuneme nějakou výrobu dílu i do ČR a to jistě pomůže těm, pro které je Španělsko daleko a drahé.

La Grace musí být na konci dubna opět na vodě – za každou cenu! Pomůžete-li nám, zvládneme to. Díky všem, kteří jste ji drželi palce a jsem moc rád, že vás loď nezklamala! Věřím, že vidět ji zase pod plnými plachtami hravě zahojí tu bolest palců a pěstí vám všem, kteří jste si je tak silně drželi. Nebylo to zbytečně…

© CK

Komentáře nejsou povoleny.