(FRANCIE 2015) Dlouho prožívaný sen nejen francouzských milovníků námořní historie a válečných plachetnic se konečně naplnil! Po mnohaleté stavbě mohla replika slavné fregaty markýze de Lafayette L’Hermione zvednout kotvy a s plnou parádou se vydat po stopách své prababičky.
*Itinerář panenské transatlantické plavby fregaty L‘Hermione v roce 2015
Původní Lafayettův trojstěžník L’Hermione se vypravil v březnu 1780 přes Atlantský oceán do Severní Ameriky s cílem pomoci tamním osadníkům v boji za nezávislost na britské koruně. Markýz si v Americe získal mimořádné renomé a dodnes má zde jeho jméno podobný zvuk jako v Praze jméno amerického prezidenta Wilsona, který se zasloužil o vznik samostatného Československa.
*Jedna z nejkrásnějších replik historických plachetnic – francouzská L‘Hermione
Se stavbou repliky 32-dělové lodi o délce 65 metrů a výtlaku 1166 tun bylo započato v roce 1997 v loděnicích společnosti Asselin v Rochefortu (podrobně o vzniku Hermione viz http://www.ceskykorzar.cz/kraska-z-rochefortu/). Ve své době se jednalo o fregatu třídy Concorde, vyzbrojené 12-liberními kanóny, vyznačující se podobně jako jiné lodě z francouzských loděnic 18. století vynikajícími plavebními vlastnostmi. Přípravné práce na projektu, iniciovaném členy Centre International de la Mer, byly přitom zahájeny už v roce 1992. Stavba originálu přitom trvala necelý rok, nicméně současní stavitelé neměli zdaleka tolik finančních prostředků jako jejich předchůdci a navíc se museli v podstatě znovu učit dnes již v podstatě zapomenutým výrobním technologiím a ty ještě přizpůsobit soudobým požadavkům na strukturální pevnost takového plavidla a bezpečnost jeho posádky a cestujících. Původní plány proto musely být v několika případech upraveny a jako spojovací materiál bylo proto v řadě případů nutné použít šrouby a nebo moderní druhy lepidel. Také plachty jsou z moderních syntetických tkanin, které jsou lehčí a umožní tak podstatně snadnější obsluhu. Pro bezpečné manévrování v přístavech a jako zdroj elektrické energie pak slouží i dieselový motor.
*
Bez kanónů a slavnostní salvy by to nebylo ono!
Loď byla spuštěna na vodu v červenci 2012 a po zácviku posádky byl nakonec s menším prodlením oproti původnímu plánu zvolen za slavnostní plavbu po stopách markýze Lafayetta duben 2015. Celý projekt stavby plachetnice a její plavby přes Atlantik přitom postupem času podpořily nejrůznější osobnosti nejen námořní, ale také kulturní, společenské a politické scény včetně například francouzského prezidenta Françoise Hollanda a nebo někdejšího amerického ministra zahraničí Henryho Kissingera.
© CESKYKORZAR.CZ