„Korzáři“ za polárním kruhem

(EVROPA 2012) Jak vyplnit léto na dalekém severu? Třeba válečnými manévry, k jakým o prázdninách 2012 přistoupil ruský Severomořský flot. Rusové mají přitom zjevně na čem pracovat, protože manévry byly naplánovány na celé dva měsíce! Většinou si podobné dovádění admirálů a jim podřízených vystačí s méně než polovinou tohoto času, takže se vtírá otázka, co si od takového monstr-cvičení Kreml slibuje. Zdokonalení mizerné profesionální úrovně příslušníků válečného námořnictva? A nebo snad chystá další překvapení ve Středomořských vodách při utužování „bratrských svazků“ se syrským režimem?

*

Odpověď, kterou poskytl velitel Severomořského flotu a tisková služba Západního vojenského okruhu má typické rysy Rádia Jerevan a člověk se z nich dozví, že cvičení se zúčastní hladinové válečné lodě, atomové a konvenční ponorky, námořní letectvo a síly pobřežní ochrany. A ještě něco: během cvičení se bude střílet, a to jak dělostřeleckými projektily, tak raketovými střelami!

Vypovídací hodnota takových prohlášení, kopírujících někdejší tiskové informace z časů Sovětského svazu, je asi stejná, jako že z vodovodního kohoutku poteče voda a nikoli ropa a že vlaky nejezdí po silnici ale po kolejích.

O něco zajímavějším, nicméně nijak objevným sdělením bylo, že se cvičení zúčastní těžký letadlový křižník Admiral Flota Sovětskogo Sojuza Kuzněcov a jeho palubní letectvo absolvuje náročnou přípravu. Tajit účast takové lodi na manévrech by bylo holým nesmyslem, protože 300 m dlouhou loď nelze schovat před ostřížím zrakem dnešních družic a navíc Rusové už žádnou jinou loď tohoto typu nemají.

*

Letadlový nosič TAVKR Admiral Flota Sovětskogo Sojuza Kuzněcov vznikl podle projektu 1143.5 (třída Brežněv) v ukrajinských loděnicích v Nikolajovu. Na vodu byl spuštěn v roce 1985 a zprvu mu bylo přisouzeno pojmenování Tbilisi. Podle původních předpokladů se měla stát první ze série lodí této třídy, nicméně jako jediný byl rozestavěn ještě letadlový křižník Varjag, který však nebyl nikdy dokončen a nakonec byl prodán do Číny (viz První čínská letadlová loď). Admiral Kuzněcov byl dokončen po desetileté stavbě v roce 1995 a začátkem následujícího roku se zúčastnil námořního cvičení ve Středomoří. Už v roce 1997 však zakotvil v  loděnicích Severomořského flotu a čekal na generální opravu. Ta se vlekla a kvůli nedostatku finančních prostředků byla dokončena až v červenci 1998 a v listopadu téhož roku se loď vrátila do služby. Nicméně ani v dalších letech nebyl příliš vidět a teprve v roce 2000 se podílel na záchranné akci v případě nehody ponorky Kursk. Rovněž účast na dalších akcích byla zrušena a teprve v letech 2003 a 2004 se podrobila dalším testům a zkouškám, zejména v souvislosti s vyzbrojením novými palubními letouny. Koncem října 2004 se loď zúčastnila cvičení ruského námořnictva v Atlantiku a v září 2005 dalšího. Tehdy také došlo k nehodě, při níž jeden letoun Suchoj Su-33 „Flanker“ spadl z paluby do oceánu a dodnes spočívá v hloubce nějakých 1100 m. Admiral Kuzněcov se stal přes všechny technické a provozní problémy první plnohodnotnou letadlovou lodí ruského válečného námořnictva a navzdory jeho drahému provozu se nepředpokládá, že by opustil službu dříve jak v roce 2025.

*

Kromě letadlového křižníku Admiral Kuzněcov byl k letnímu cvičení přizván i těžký atomový raketový křižník TARKR Pjotr Velikij. Tenhle ruský „Bismarck“ se zapsal do povědomí světové veřejnosti zejména během svých transatlantických plaveb a demonstrace síly ve vodách Karibiku (mj. na podporu venezuelského populistického vládce Huga Cháveze) a cestou kolem světa v roce 2009. V roce 2010 se krom toho zúčastnil velkých manévrů ruského Tichooceánského flotu „Vostok-2010“.

 

Komentáře nejsou povoleny.